Een encyclopedie over grafische technieken, André Béguin.


Terug naar de hoofdpagina over ImagOn in Beguin's encyclopedie"
Korte gebruikaanswijzing voor ImagOn fotopolymeerfilm
ARTech Imaging, Inc.
Intaglio Printmaking Film (50u dik)
Introductie
De "Intaglio-type" (term van Keith Howard) behelst een aantal nieuwe druktechnieken voor de grafische kunst, zoals ontwikkeld door Professor Keith Howard.
Deze technieken maken allemaal gebruik van
ImagOn® in combinatie met conventionele etspersen en drukinkten.
ImagOn kan gebruikt worden voor het reproduceren van alle fotografisch gemaakte afbeedlingen, van hoge kwaliteit halftonen tot afbeeldingen die met behulp van een computer zijn gemaakt en zelfs eenvoudige fotocopieën.
Er kan ook worden gewerkt met schilder- en tekentechnieken, door de afbeelding te maken op Mylar® (een transparante plastic folie, niet lichtgevoelig).
Fijne inttekeningen kunnen ook eenvoudig getransformeerd worden in een afdruk met ImagOn. Hiermee wordt een afstand genomen tot de meer traditionele grafische technieken, maar het biedt de graficus heel veel mogelijkheden, met een veel kleiner risico voor de gezondheid, veiligheid en het milieu dan de meer traditionele technieken.

De verlichting in de werkruimte tijdens het gebruik van de ImagOn Film
Bescherm ImagOn tegen UltraViolet licht (UV) en direct zonlicht. Gedimd kunstlicht kan worden gebruikt, zonder invloed te hebben op de lichtgevoelige laag, mits de werkzaamheden binnen 30 minuten worden uitgevoerd. Bedek ramen met een rood of geel "douchegordijn", of werk met de ImagOn film onder hewt zachte licht van een gloeilamp. Als de ImagOn film eenmaal ontwikkeld is, zinn er geen beperkingen meer aan het blootstellen aan een lichtbron.

Veiligheid
Bij alle
fotopolymeren, moet direct kontakt met de huid worden vermeden door het dragen van rubberen handschoenen. Zorg dat de film niet warmer wordt dan kamer-temperatuur (20°C.) Als er met chemicaliën wordt gewerkt is het altijd aan te bevelen om de ogen te beschermen. Zie de Veiligheids-instructies voor meer informatie.


Snel starten met de "Intaglio-Type"
Benodigde materialen:

1. Voorbereiding van de plaat
Maak de plaat op maat voordat ImagOn film wordt gebruikt. Als de film gelamineerd moet worden op koper- of staalplaat, moeten deze platen zeer goed schoongemaakt worden door het te schuren met schuurpapier korrel 320 en daarna met een doek worden drooggewreven. Let er op dat er geen vingerafdrukken op de plaat komen. Een metaalplaat uit een ander materiaal moet zorgvuldig worden schoongemaakt met "Comet" of "Ajax", en een borstel. Spoel schoon met veel water alvorens te drogen. Voor het schoonmaken van plastic moet een 50% water en alcohol oplossing worden gebruikt.

2. Voorbereiding van de ImagOn film voor het lamineren.
Snijdt de ImagOn
iets groter dan de maat van de plaat. Wees voorzichtig met de ImagOn carefully en oefen geen druk op de rollen uit. Deze druk zal sporen op de film achterlaten. De film is opgebouwd uit drie lagen; twee transparante beschermingslagen en de fotopolymeerlaag er tussen in. De "onderste" beschermingslaag is zacht en "vlekkerig"; de "boventste" beschermingslaag (Mylar) is harder en helder. De onderste beschermingslaag moet eerst worden verwijderd. Leg na dit verwijderen de film met de Mylar laag naar beneden op het bed van een etspers. Gebruik nu een plantenspuit om de bovenkant van de ImagOn rijkelijk te bevochtigen met een oplossing van 1 deel isopropyl-alcohol en drie delen water. Als de luchtvochtigheid hoog is zal de ImagOn goed lamineren en hechten zonder gebruik te maken van deze oplossing.

3. Laminating ImagOn to the Plate
Hold the plate upside down about 2 inches above and parallel to the dampened ImagOn and drop it onto the film surface. Trim the edges of the ImagOn with a sharp cutter. Set the pressure of the press slightly tighter than required to print a fine aquatint. Lay a clean sheet of newsprint on top of the plate before lowering etching blankets. Run through the press at about one foot every 12 seconds. Carefully trim the laminated ImagOn flush with the plate edges, cutting in a way that will not cause the edges of the film to lift away from the plate.

4. Exposing ImagOn
When exposing artwork to the plate, the emulsion side or photopositive of the artwork is facing down. Various Ultra Violet (UV) light sources can be used to expose ImagOn to the artwork, including sunlight and photo flood lights. To obtain consistency however, absolute exposure control is important to optimize image results, therefore, a professional exposure unit or plate burner with a built in light integrator and point light source is recommended. A good vacuum in an exposure unit produces the best contact between the halftone film positive or art work and ImagOn. A 400W Mercury Vapor lamp positioned about 14" away from a vacuum frame requires exposure times of 15 seconds to 1 1/2 minutes depending upon the artwork used. A 1000 W Clear Metal Halide lamp in a non-commercial unit requires from 3 to 20 seconds. It is essential to make step tests to determine the correct exposure for the various Intaglio-type techniques. Once "optimum" exposure times are determined, post them on the side of the exposure unit for reference.

5. ImagOn Developing Solution
Use only the anhydrous variety of soda ash powder (sodium carbonate) available from swimming pool chemical supply companies. Add 10 grams of soda ash powder (approximately one level teaspoon) to about 4 teaspoons of hot water and stir until dissolved. Add room temperature water to make a volume of 1 liter. The working temperature of the developing solution should be about 65-70°F. Pour into a photo developing tray.

6. Developing ImagOn
Remove the Mylar® layer from the ImagOn, then place the plate into the developing solution. Wearing gloves, rub with a dish-washing sponge for about 2 minutes. The unexposed areas of ImagOn will wash away in the developer, leaving valleys and grooves in the remaining ImagOn characteristic of an intaglio plate. Knowing precisely when the image is developed is a matter of experience based on visual inspection and the tactile feel of ImagOn. Rinse the plate under running water, squeegee off remaining water, then leave to dry naturally in a vertical position.

7. Harden the ImagOn Plate
ImagOn must be light-hardened using UV light before inking and printing. The time necessary varies, but is at least double the exposure time for a halftone image. The minimum light-hardening time for the 400 W Mercury Vapor exposure unit is 90 seconds; for the 1000W Metal Halide exposure unit, 20 seconds. Two to 5 minutes in direct sunlight is also a good alternative.

8. Final Edge Preparation
To add a crisp edge to the image, bevel the edges of the ImagOn on the plate with 320 grit sand paper and a small block of wood or an electric finishing sander. Hold the sanding block or finishing sander at a 45° angle.

9. The ImagOn plate is now ready to be printed in the conventional Intaglio manner.

10. Removal of ImagOn
After the print has been editioned, the plate can be completely reclaimed by cleaning off the etching ink with vegetable oil, then leaving the plate to soak overnight in old ImagOn developer. When the ImagOnTM lifts from the plate, rinse it in water. A final cleaning can be done with Comet or Ajax Cleanser. A 4% soda ash solution takes from 30 minutes to 2 hours to remove ImagOn.


Terug naar de hoofdpagina over ImagOn in Beguin's encyclopedie"