Puretch processing guide written by Jennifer Page, Cape Fear Press. All rights reserved ©2001-2015. Translation Hugo Bos

Grijswaarden uit de computer, via de printer naar de plaat.

Op deze pagina wordt getoond hoe grijswaarden uit Photoshop geconverteerd worden naar de inktjet printer. Op deze wijze ontstaat er een zeer gedetailleerde en stochastische halftoon (willekeurig raster). Als er een afbeelding met een resolutie van 1440 dpi op een Epson printer wordt afgedrukt terwijl de "output" in "Photoshop Curves" is gereduceerd, lijkt het of de inkt zich onvoorspelbaar gedraagt. De beste manier om de grijswaarden te beheersen is d.m.v. de pinterinstellingen, daar kunnen de waarden namelijk ook worden aangepast. Daardoor wordt veel inkt bespaard en wordt er automatisch een "aquatint" ingebouwd.


originele afbeelding

In het verleden werden er 900 dpi bitmap afbeeldingen gebruikt voor de diapositieven. Er werd geprobeerd om de bitmap conversie over te slaan, en de "output" te verminderen via de instellingen in Photoshop en daarna te printen bij 1440 dpi. De zwarten die ontstonden waren zeer inconsistent. Dus maar weer terug naar bitmaps, afbeeldingen zijn iets korreliger dan bij continue grijswaarden, maar consistent.

De dia-positief voor deze afbeelding is gedrukt op een Epson 3000 op Posjet film en de postscript driver. De afbeelding is "op het oog" gecorrigeerd op het beeldscherm, vervolgens naar File>Print Options... check Show More Options en click Transfer. Hetzelfde kan worden gedaan met een non postscript Epson printer; ga naar File>Page Setup.


Detail (paarse vierkantje boven)


Breng de curve naar 85% of vul 85 in naast de waarde van 100. Klik op OK en druk af. Druk af met 1440 dpi, alleen zwart, en gebruik "glossy" foto papier. D.m.v. deze curve worden de zwarte punten "geopend" en is er geen aquatint nodig. Je kunt deze curve ook opslaan, dus als men terugkomt op dit scherm, klik op "Load" en kies de juiste curve.

Deze plaat met Puretch is belicht met een NuArc 1000 watt Kwiklamp op #6 van de Stouffer schaal. #7 is idealer en makkelijker te realiseren dan #6. Daarna gesproeid met ontwikkelaar gedurende 1 minuut, en daarna gesproeid met koel water gedurende minstens 60 seconden. Het vocht verwijderd met perslucht en daarna in een hete luchtstroom gedroogd. Gedurende de bewerking is er niets mechanisch in aanraking geweest met de plaat. De plaat is daarna nog eens gedurende 30 seconden belicht om uit te harden. Daarna ge-etst in 42ºB ijzer-chloride, terwijl het bad in beweging werd gehouden met een veer, gedurende 11 minuten. (kan ook met een aqaurium luchtpomp).
Het is aan te bevelen om de plaat goed te polijsten, want kleine krasjes in de plaat kunnen zorgen voor strooilicht en kleine puntjes in het beeld. Deze afbeelding is belicht op normaal koper gepolijst met een polijstmiddel. Afgedrukt met Graphic Chemical- Etching Blue Black.
Visueel lijkt de afbeelding op een fotogravure, het kan nu worden afgedrukt of verder bewerkt met traditionele technieken.