Zeefdruk met lichtgevoelige emulsie |
A. lichtgevoelige emulsie B. katalisator voor emulsie C. stokje om te roeren D. zwart-wit positieve transparante plastic vel. E. sterke UV-lichtbron F. zwart papier / stof G. stuk glas of plexiglas |
| |
opmerkingen over de lichtgevoelige emulsie
De Speedball Diazo foto-emulsie omvat een proces in 2 stappen, waar bij de foto-emulsie moet worden "geactiveerd". Om de emulsie te activeren, moet een katalisator (sensibilator) worden toegevoegd. De sensibilisator is erg dike olie en heeft water nodig om de juiste consistentie te creëren om het toe te voegen aan de foto-emulsie. Het grote voordeel van Diazo van Speedball Photo Emulsion is dat er geen lichtveilige omgeving nodig is. Gewoon licht heeft geen invloed op de lichtgevoelige emulsie. |
|
Het mengen van de emulsie
- Neem de foto-emulsie (A) en het flesje sensibilisator (katalisator) (B). (De sensibilisatorfles is niet leeg!)
- Vul het sensibilisatorflesje ongeveer 1/2 vol met water (kraanwater of gedestilleerd water werkt prima beiden.)
- Doe de dop op het sensibilisatorflesje en schud krachtig. Een houten spatel (C) kan worden gebruikt om over de onderkant te schrapen om ervoor te zorgen dat al het materiaal is geroerd en opgelost
- Open je fles foto-emulsie - deze zal helderblauw zijn.
- Giet je gemengde fles sensitlzer voorzichtig in de fles met foto emulsie. (Figuur 1)
- Roer goed met een roerstaafje (C) totdat alle sensibilisator goed is opgenomen en gemengd in de foto-emulsie en het wordt grasgroen. (Als je denkt dat u niet alle sensibilisator uit de fles is, is het ok om een kleine hoeveelheid meer water aan de fles toe te voegen, schud opnieuw en voeg het toe aan de emulsie)
- Bewaar ongebruikte emulsie op een koele, donkere plaats. De houdbaarheid van de gemengde foto emulsie is, indien gekoeld, ongeveer 4 maanden.
|
Een laag aanbrengen op de zeef.
Het belangrijkste is om de zeef grondig te bedekken met de emulsie, maar zonder dat de emulsie van de zeef druipt. |
Een laag aanbrengen met de rakel
- Leg je zeef horizontaal over een gootsteen, badkuip, enz.
- Giet een royale hoeveelheid van je gemengde emulsie aan het ene uiteinde van je zeef.
- Plaats je rakel achter de gemengde emulsie en met een mooie gemakkelijke beweging, trek het over de zeef en bedek de zeef met de emulsie. (Fig. 2)
- Ga hiermee door totdat je zeker weet dat deze kant volledig bedekt is met emulsie.
- Herhaal dezelfde stap zodat je één kant bedekt in de lengterichting bedekt hebt en draai vervolgens de zeef om om deze in de breedte te bedekken.
- Overtollige emulsie kun je met de rakel verwijderen. Dit kun je weer terug doen in de pot.
|
|
Het drogen van de zeef.
Zodra de emulsie droog is, is deze lichtgevoelig en moet de zeef op een donkere plaats bewaard worden.
- Leg je zeef minimaal 4 uur horizontaal te drogen.(Door een ventilator op het scherm te plaatsen, wordt de droogtijd versneld.)
- Houd uw scherm uit de buurt van licht totdat je klaar bent om te belichten. (alsmoet je hem verplaatsen, dan kun je hem opbergen in een zwarte vuilniszak of eendoos.)
- U kunt een gecoate zeef onbelicht bwaren (op een donkere plek buitenvan direct licht en warmte) gedurende 1-2 weken
|
het maken van je kunstwerk
De meest effectieve afbeelding voor gebruik met foto-emulsie is een afbeelding met een duidelijk onderscheid tussen het zwarte beeld en de witte achtergrond. Als je handgemaakte afbeeldingen maakt, zou dit het geval zijn als je een tekening maakt met zwarte inkt op transparantacetaat, glas of plexiglas (aquarel achtige tonen en lichte tekeningen zijn minder geschikt.) Nog een populair en effectieve manier om een afbeelding te maken is door een tekening met een hoog af te drukken op een transparant vel met zwart-wit laserprinter of inktjet printer (D). Hoe ondoorzichtiger de tekening, des te beter. (Fig. 3) Je kunt ook twee transparanten opelkaar leggen om het nog ondoorzichtiger te maken. Als je een fotografische afbeelding wilt afdrukken zul je eerst de afbeelding moeten veranderen in "half tone" (zwarte/witte punten) . Afbeeldingen met grijstonen kunnen niet goed worden afgedrukt. (Afb. 4) |
|
|
Houd er rekening mee dat elk zeefdoek ook een resolutielimiet heeft, hetgeen wordt bepaald door het aantal mazen in het doek. Als je details verliest als je de afbeelding belicht, kan het zijn dat je teveel details hebt om te kunnen weergeven met het zeefdoek. -probeer dan een minder gedetailleerde afbeelding. Dit probleem ontstaat meestal met een halftoon foto waarvan de punten te klein zijn om weer te geven via het scherm. |
Het belichten van je afbeelding
De hoeveelheid tijd die nodig is om uw afbeelding goed te belichten hangt grotendeels af van je lichtbron.
Een aantal lichtbronnen:
- Zonlicht (bevat de nodige ultra-violet straling)
- Een UV-bruiningslamp (Osram)
- Een UV LED-lamp (golflengte 395 - 400 nm)
- Een halogeen "bouwlamp" uit de bouwmarkt (bevat ook UV licht)
- 250 Watt "photoflood Bulb". Deze lampen worden traditioneel gebruikt, maar hebben een levensduur van enkele uren.
Een grote, helderde lichtbron heeft minder tijd nodig voor een goede belichting. Een schone en scherpe belichting vereist ook een gelijkmatige en nauwkeurige contact tussen de zeef en de afbeelding. OPMERKING: Je werkt nu met een onbelichte zeef in de open lucht, dus zorg ervoor dat u snel en buiten direct licht blijft, tot het punt waarop je uw scherm belicht |
|
- Plaats je scherm direct onder je lichtbron (E).met de lichtbron ongeveer zo ver van u verwijderds als de diagonaal van de zeef. Hierdoor wordt de afbeelding gelijkmatig belicht. (Afb. 5)
- Plaats iets zwarts (F) (zwart shirt, zwart stuk papier,onder je zeef, je zwart-wit afbeelding er bovenop en een stuk glas of plexiglas (G) in de zeef, op de afbeelding om een optimaal contact te maken tussen de afbeelding en de zeef. Zonder deze druk worden eventuele krommingen in de transparante afbeelding vertaald in een wazig sjabloon.
Als je geen plexiglas of glas hebt, kun je met tape of lijm de transparante afbeelding tijdelijk vast zetten op de zeef. Als het plexiglas of het glas groter is dan de binnenkant van het zeefraam, kun je je zeef omdraaien en het glas er boven op leggen.
Stel nu een timer in voor de belichtingstijd en schakel de lichtbron in. |
|
|
Geschatte belichtingstijden bij een 250 Watt Photoflood Bulb (lamp) of met 30 Watt LED lamp
afmeting raam |
hoogte lamp |
belichtingstijd |
20 x 25 cm |
40 cm |
7 minuten |
25 x 35 cm |
40 cm |
8 minuten |
30 x 45 cm |
45 cm |
10 minuten |
40 x 50 cm |
50 cm |
12 minuten |
|
zonlicht |
45 seconden | |
|
Het uitwassen van je sjabloon
- Gebruik een sproeikop of slang om krachtig water te spuiten op beide kanten van je zeef. (fig. 6) (Gebruik geen heet water.)
- Concentreer het water op je tekening, terwijl het water langzaam je sjabloon zichtbaar maakt
- Ga door met spuiten tot alle ongewenste emulsie verdwenen is en je het sjabloon gemakkelijk kunt zien. Je kunt dit zien door je zeef tegen het licht te houden en te controleren dat er geen groene emulsie meer aanwezig is.
- Het kan zijn dat sommige stukjes emulsie moeilijk te verwijderen zijn. Gebruik dan een zachte borstel om de restanten te verwijderen.
|
|
Als je emulsie te gemakkelijk uitwast, en iets verdwijnt van de afbeelding, dan is waarschijnlijk de belichtingstijd te kort geweest en is dus de emulsie onderbelicht. Daarentegen, als de emulsie moeilijk te verwijderen is, kan het zijn dat de belichting te lang was en heb je een overbelichte emulsie.
Deb de zeef droog met krantenpapier, de emulsie is nog nat, en laat het volledig drogen.
Je kunt het scherm nu ook weer blootstellen aan licht om helemaal uit te harden. |
Het maken van de afdruk
contactloos "off-contact" Om een schone en scherpe afgedrukt beeld te maken helpt het om de zeef iets op te tillen en vervolgens de "afdrukslag" te maken. Dit wordt "off-contact" genoemd. Je kunt een muntstuk onder de voorste hoeken van het raam plakke. Dat is een effectieve manier om voldoende "off-contact" te hebben. |
Papier
Een van de sleutels tot een succesvolle afdruk is ervoor te zorgen dat uw papier elke keer op de goede plek ligt. Dit is vooral het geval bij het afdrukken van een meerkleurenafbeelding, waarbij het papier altijd "in register" moet zijn.
Met uw zeefdrukraam vast aan de "basisplaat", plaats je blad papier onder je scherm en pas je blad zo aan dat het zo nauwkeurig mogelijk geplaatst ten opzichte van je sjabloon. Het is handig om het zeefframe een paar keer op te tillen om de plaatsing te controleren. |
|
Zodra je papier correct is geplaatst, tilt je de zeef voorzichtig op, zorg ervoor dat u je papier niet verplaatst, en plak twee stukken dik plakband of dun karton tegen de onderkant van je papierrand en twee aan de linker- of rechterrand. Deze registratie blijft op de tafel en fungeert als een "mal" om al het papier op je juiste plaats te houden |
|
Textiel
Als je T-shirts of (papieren) zakken bedrukt doe dan een stuk dik papier of karton in het T-shirt of zak, om te voorkomen dat de inkt op de andere kant van het T-shirt of zak lekt/morst (Fig 7)
Als je een enkele afbeelding wilt drukken op een T-shirt, dan is er een soort vuistregel om de afbeelding te beginnen ongeveer 7 cm van de kraag.
Bij een meerkleurendruk kan het papier gaan uitzetten en vervormen, als gevolg van de opname van inkt. Daarom is het in register drukken bij een meerkleurendruk een uitdaging. Als de afbeeldingen in de diverse kleuren niet al te dicht bijelkaar staan kun je bij de andere zeefdrukramen (van de andere kleuren) van bovenaf zien of het register een beetje klopt. Als je een nauwkeuriger register nodig hebt zijn er andere zeefdrukopstellingen nodig. |
|
Het afdrukken van je afbeelding
Het bewegen van je rakel over de zeef is het "hart" van de zeefdruk. De snelheid van de beweging, de hoek van de rakel, en de druk zijn onderdelen van de vaardigheid bij het drukken.
De volledige "afdrukslag" (print stroke) bestaat uit het naar je toe bewegen van de inkt. Vervolgens wordt praktisch zonder druk, de resterende inkt weer naar de andere kant geduwd. Dat is de "retourslag". (flood stroke)
proefdrukken Bij zeefdrukken is het altijd verstandig om een aantal proefdrukken te maken op kladpapier of textiel. |
|
Afdrukken, stap voor stap
extra materialen:- spuitfles water (optioneel)
- Breng een paar eetlepels inkt aan langs de bovenrand van het zeefdrukraam. (het verst van je verwijderd).Leg geen inkt op je ontwerp of open gaas.
- Plaats je rakel achter de inkt, ongeveer 60 graden gekanteld om een scherpe afdrukrand te krijgen. Trek de rakel naar je toe, over de afbeelding, gelijkmatig en met een zekere druk. (Afb. 8)
- Stop deze beweging VOORDAT je de onderkant van de zeef bereikt, en til de zeef een beetje op on deze te scheiden van het drukoppervlak.
- Til de rakel op en plaats het VOOR de hoeveelheid inkt.
- Met weinig of geen druk verplaats je de inkt weer naar de andere kant. (de retourslag)
- Beëindig de retourslag (flood stroke) VOORDAT je de rand van de zeef bereikt. Til de rakel op en leg hem tegen de achterkant van de zeefraam.
- Til de zeef op een haal de afdruk weg. (Fig 10)
|
Opruimen
Je kunt een spatel of een schraper gebruiken om de overtollige inkt terug in een pot te doen. Bewaar het luchtdicht. Op die manier kun je de inkt maanden bewaren.
Alle Speedball-inkten zijn op waterbasis en kunnen veilig geloosd worden via de afvoer. Met water en zeep is alles schoon te maken. Het kan zijn dat drogere delen verwijderd moeten worden met behulp van een borstel. Het is mogelijk dat er kleurvlekken ontstaan op de zeef maar dat heeft verder geen invloed op het drukken.
De werkruimte, gereedschappen en materialen.
Maak je werkruimte schoon. Gebruik indien nodig een afwasmiddel om de gereedschappen schoon te maken | |